Choď na obsah Choď na menu
 


Chrípka

26. 10. 2010

Každý rok je tu chrípka

Vírus chrípka prichádza každý rok,takmer vždy v zmenenej podobe- má značnú antigénnu premenlivosť. Najťažší priebeh majú vírusy chrípka typu A a B. Ochorenia sa vyskytujú epidemicky, najmä počas zimných mesiacov, závažnejšie sú ochorenia malých detí a starých ľudí. Chrípkové vírusy napádajú riasinkové epitélie buniek horných a dolných dýchacích ciest. Dochádza k zníženiu bunkovej imunity, tvoria sa špecifické protilátky a cytotoxické bunky, krátkodobá imunosupresia nemá nepriaznivé následky.

Chrípka- akútne zápalové ochorenie horných dýchacích ciest

Nástup je vždy náhly-zimnica, bolesti hlavy, teplota do 39 až 40stupňov celzia.  Chorí pociťuje celkovú slabosť, únavu, malátnosť, bolesti zubov, kĺbov najmä rúk a nôh. Býva prítomná nádcha, bolesti hrdla (škrabanie, pálenie v oblasti hrudníka...) pokiaľ nie sú komplikácie, akútne príznaky odznejú do 7 dní. Únava a slabosť pretrvávajú 1-2 mesiace po odznení akútnych príznakov.

U ľudí oslabených, so zlou výživou, ale najmä u malých detí môže dôjsť počas ochorenia chrípkou k ťažkému poškodeniu organizmu (srdce, kĺby, pľúca, mozog...)

 

Prameňom nákazy sú chorí ľudia, prenos sa uskutočňuje kvapôčkovou infekciou (kašľom, kýchaním, bozkávaním event. infikovanými predmetmi), k prenosu prispieva aj zoskupovanie ľudí v malom priestore- škola, škôlka....treba dávať pozor aj na veľké priestory s klimatizáciou.

Chrípka sa môže nebezpečným spôsobom komplikovať aj zápalom pľúc, priedušiek, stredného ucha.

 

Obranyschopnosť detského organizmu

Detský organizmus je veľmi jedinečný, každý má jednotlivo svoje zvláštnosti, ku každému je nutné pristupovať veľmi citlivo, imunostimulácia je vždy prísne individuálna. Všeobecne na podporu obranyschopnosti je nutné zabezpečiť na jeseň zvýšenú potrebu vitamínov, bielkovín, stopových prvkov, ako aj živín celkovo.

Napr.:

Vitamín B1- veľmi dôležitý pre normálnu funkciu centrálneho nervového systému, zvýšená spotreba je pri strese, horúčke.

Vitamín K- jeho nedostatok spôsobí krvácanie do slizníc rôznych orgánov.

Prirodzeným spôsobom dopĺňať potreby železa- pečeň, zelenina, celozrnné pečivo.

Potrebu selénu z rýb, celozrnného pečiva a avokáda.

Vitamín A- mlieko, syr, pečeň.

Vitamín C- paprika, citrusy, kiwi...

 

Telo potrebuje aj dostatok tekutín

Tekutiny sú jednou z hlavných zásad prevencie. Najlepšie je piť čistú vodu, prípadne ovocné šťavy zriedené vodou a aj zelené či ovocné čaje.

Vhodnou prevenciou je i zloženie jedálnička. Pomôžu probiotické baktérie obsiahnuté v zakysaných mliečnych výrobkoch, či kyslej kapuste, ktorá je bohatá i na spomínaný vitamín C. Ak je črevná mikroflóra vyvážená, imunitný systém je schopný brániť sa proti infekciám.

Ďalšou z možností je i očkovanie proti chrípke, ktoré sa realizuje v jeseni.